
“Voor belastingadviseurs is een goede kennis van het formele belastingrecht (meer dan ooit) een noodzaak."
Voorkom dat je in de problemen komt en probeer Tax Studio Online nu een maand gratis
Doe jij je werk zonder voldoende kennis van de regels?
Je denkt van niet. Toch doen veel belastingadviseurs en boekhouders dat zonder dat ze het doorhebben. Misschien jij ook wel.
Je geeft goede belastingadviezen en je doet de aangiftes op tijd. Ook weet je het een en ander van het formele belastingrecht. Alles loopt en de Belastingdienst heeft geen vragen. Dus niks aan de hand toch?
Maar wat als de Belastingdienst wel vragen gaat stellen of een onderzoek start? Weet je dan wat jouw rol is en welke informatie wel en niet gegeven hoeft te worden? En als de inspecteur jouw standpunt niet volgt, wat doe je dan en had je de problemen niet moeten voorkomen?
Dan blijken je kennis en je vaardigheden misschien toch iets minder op orde te zijn dan je altijd dacht. Ik zie in de praktijk vaak een van de volgende reacties:
Ontkenning: het ligt aan de inspecteur. Hij snapt het niet of hij luistert niet.
Niet mijn specialisme: hier is specialistische kennis voor nodig.
Het heeft geen zin: je laat het er vroeg of laat bij zitten, want het heeft toch geen zin.
Focus op fouten van de inspecteur: je focust je op fouten van de inspecteur terwijl dat niks oplevert.
Je doet niet alleen je client hiermee tekort, maar je loopt ook zelf risico. Fouten worden steeds vaker opgemerkt. Clienten gaan op zoek naar informatie. De Belastingdienst ziet jouw fouten ook. Steeds vaker worden boetes opgelegd aan belastingadviseurs.
Hier gaat het mis
Het gaat mis omdat adviseurs ten onrechte denken dat het formele recht alleen een actieve rol speelt bij discussies. Daar speelt het ook, maar het formele belastingrecht speelt altijd, bij informatieverzoeken, het doen van aangifte, de aanslagregeling en betalen. Een discussie of conflict laat in feite alleen maar zien waar het is misgegaan. Jij bent er als adviseur, boekhouder of accountant voor om die conflicten te voorkomen.
Je aangiftes zijn onjuist
Een discussie begint met een onjuiste aangifte of nog erger geen aangifte.
Wanneer is de aangifte juist en volledig? Hoe wordt dat beoordeeld? Welke rol speelt de administratie daarbij? Wat zegt de Hoge Raad hierover?
Dat is ook voor jezelf van belang. Wat weet je over jouw klanten? Je weet alleen wat hij of zij jou vertelt en laat zien. Hoeveel zwartspaarders hadden niet een adviseur en/of boekhouder die nergens van wist?
Ik zie in mijn praktijk geregeld accountants, boekhouders en belastingadviseurs die in de problemen komen doordat ze hun cliënten teveel vertrouwden en daarom aangiftes deden op basis van onvolledige informatie.
Een accountant/partner en een senior belastingadviseur van hetzelfde kantoor waren beiden verdachte in een omzetbelasting fraudezaak. Er werden aangiftes gedaan op basis van onvolledige informatie (wat bankafschriften, facturen en lijstjes). De adviseur vertrouwde hierop want deze ondernemer was al jaren klant. Ten onrechte bleek later want een groot deel van de kosten bleek fictief. De accountant en adviseur wisten dat niet, maar waarom deden ze de aangiftes op basis van onvolledige informatie?
In deze zaak liep het goed af, niet omdat de Officier van Justitie dacht dat hij geen zaak had. Nee, het is geen sprookje waarin alles vanzelf goed komt. Maar los van de uitkomst. Het alleen al zijn van verdachte in een fraudezaak is ingrijpend. Een inval van de FIOD, de verhoren door de FIOD en de langdurige onzekerheid. Word je vervolgd ja of nee? Dat wil je niet.
Ook jij hebt vast weleens twijfels als je een aangifte indient? Je wilt je klanten graag helpen en voorkomen dat ze in de problemen komen. Maar dat kan wel risico’s opleveren en je moet weten wat die risico’s inhouden.
Je weet niet wat je met fouten van de inspecteur moet.
De inspecteur reageert niet of traag en niet binnen de termijnen die daarvoor gelden, hij trekt veel te snel conclusies, onderbouwt zijn standpunt nauwelijks en handelt onzorgvuldig. Wanneer heeft het zin om hier wat mee te doen?
Kennis van het formele belastingrecht gaat verder dan alleen de regels kennen, je moet ook weten hoe en wanneer je het inzet.
Als de inspecteur zijn beslissing niet goed onderbouwt, kun je je op het standpunt stellen dat het motiveringsbeginsel is geschonden, maar wat gaat je dat opleveren?
Niks, je hebt misschien wel gelijk maar de belastingaanslag gaat er niet mee van tafel.
Als de inspecteur zijn beslissing niet goed onderbouwt, is dat wel relevante informatie, want misschien is zijn standpunt niet zo sterk. Daar kun je wel wat mee!
Je kent je rol niet in de informatie- en onderzoeksfase
Je weet dat de inspecteur veel mag vragen. Je klant moet meewerken dat is het uitgangspunt.
Dat betekent natuurlijk niet dat je niks kunt of hoeft te doen. Je hebt absoluut een rol. Jij bent de schakel tussen je client en de inspecteur. Jij moet de informatieverzoeken beoordelen, mag de inspecteur het wel vragen? Is dit wel een verzoek om informatie of is het een verzoek om bewijs?
Ook tijdens een boekenonderzoek is je rol niet passief. Jij moet je client voorbereiden. Dat begint bij het startgesprek. Je denkt misschien wat kan daar misgaan, nou een heleboel, kan ik je zeggen.
Een ondernemer, een visfileer bedrijf, heeft dat aan den lijve ondervonden. Onvoorbereid is hij het startgesprek met de controle-ambtenaar ingegaan. De ambtenaar vraagt hem hoeveel kilo een medewerker in een uur kan fileren. De ondernemer weet dat zo niet, maar maakt een inschatting. Die blijkt helemaal verkeerd te zijn met grote gevolgen. De ambtenaar trok hieruit de conclusie dat er meer medewerkers moeten zijn geweest en ook meer omzet. Dat leidde tot belastingaanslagen en boetes van meer dan €500.000. Het is na een lang traject goed gekomen, maar met een goede voorbereiding had dit eenvoudig kunnen voorkomen.

Het zal zo vaart niet lopen, toch?
Dat doet het dus helaas wel. Alle ondernemers die ik bijsta hebben een belastingadviseur, boekhouder of accountant. Dat zijn allemaal professionals die net als jij hun werk goed willen doen, maar het formele recht toch niet voldoende in de vingers bleken te hebben waardoor fouten werden gemaakt.
Dat geldt ook voor de adviseurs die zelf in de knel komen, die zelf voorwerp van onderzoek zijn van de FIOD of de Belastingdienst. Dat zijn geen adviseurs of boekhouders die maar wat doen of de grenzen van de wet willen opzoeken. Nee, ze willen het goed doen en hun clienten helpen, maar hadden de grenzen niet duidelijk. Of dachten misschien ook wel ‘het zal zo vaart niet lopen’.
Maar dit hoeft niet te gebeuren als je kennis op orde is en je weet hoe je het moet inzetten. Dat is makkelijker dan je denkt.
Je kunt het niet op zijn beloop laten
Als belastingadviseur, boekhouder of accountant vervul je een belangrijke maatschappelijke rol. Een rol die inhoudt dat je ondernemers helpt om hun fiscale verplichtingen tijdig, juist en volledig na te leven. De ondernemer die jou inhuurt moet er op kunnen vertrouwen dat jij weet wat jij doet. Hij moet erop kunnen vertrouwen dat jij hem erop wijst als het anders moet.
Als het fout gaat, staan daar forse sancties op, bewijssancties, hoge boetes en strafrechtelijke vervolging. Zonder tijdige en volledige belastingheffing en -inning kan de maatschappij niet functioneren.
Juist omdat jij, als adviseur of boekhouder, hier een belangrijke, zo niet een cruciale, rol in vervult, kan ook jij worden geconfronteerd met hoge boetes en strafrechtelijke vervolging. Dat wordt ook steeds vaker ingezet door de Belastingdienst en door de FIOD. Waarom? De wetgever vindt dat de maatschappij dat van de overheid eist.
Je kunt het je in deze tijd niet meer veroorloven dat je kennis van het formele recht niet op orde is. Je kunt het niet of zijn beloop laten.
Wat doe je nu?
Je doet nu al veel voor je gevoel. Je volgt cursussen, je houdt ontwikkelingen bij en je hebt misschien een abonnement op een kennisbank om antwoorden op te kunnen opzoeken. Dat is super goed natuurlijk.
Alleen de praktijk laat zien dat dit niet voldoende werkt. Cursussen, openbare bronnen en kennisbanken je kunt er veel aan hebben maar je vindt er niet wat je echt nodig hebt. Je vindt er niet hoe, wanneer en op welke wijze je de opgedane kennis moet inzetten en daar draait het uiteindelijk om.
Ik kan je helpen zodat je wel weet wat je moet doen, wanneer en hoe. Je hoeft het niet alleen te doen. Daarom heb ik het platform “Tax Studio Online” opgezet.

Tax Studio Online
Ik heb Tax Studio Online opgezet, zodat je
wel de juiste kennis hebt.
vragen snel en volledig kunt beantwoorden
je clienten kunt geven wat zij nodig hebben
weet hoe je problemen voorkomt of oplost
voorkomt dat jezelf in de problemen komt
je basis op orde hebt
Dit is wat je krijgt
Stappenplannen
Met de stappenplannen weet je precies welke stappen je kunt zetten en wat je te wachten staat. Zo kan je vooruit kijken, houd je het overzicht en ben je altijd goed voorbereid op wat er staat te komen.
Voorbeeldbrieven
Met de voorbeeldbrieven heb je altijd een goed antwoord op de Belastingdienst. Zo snijd je het probleem meteen al goed aan. Door duidelijk en beknopt te communiceren met de Belastingdienst vergroot je je kans op succes.
Do's & don'ts
Met deze praktische tips weet je hoe je het beste je verhaal aan de Belastingdienst kunt doen en hoe je met de belastinginspecteur moet omgaan. Een succesvolle uitkomst draait altijd om een goede strategie. De do's en don'ts op Tax Studio Online helpen je hierbij.
Praktische handvatten
Veel problemen met de Belastingdienst kunnen eenvoudig opgelost worden. Verminderingen van boetes, compromissen of vernietiging van belastingaanslagen, komen frequent voor. Maar dan moet je wel eerst weten wat je mogelijkheden zijn. De praktische handvatten op Tax Studio Online helpen hierbij.
Relevante kennis, wetsartikelen en jurisprudentie
Je vindt er achtergrond kennis met rechtspraak en wet- en regelgeving. Alles is op onderwerp georganiseerd dus je hoeft niet op verschillende plekken te zoeken. Zo weet je altijd precies hoe het zit.
How-to video’s & webinars
Met de 'How-to' video's en (replays van) de webinars krijg je een duidelijke uitleg over hoe je een concreet probleem met de Belastingdienst kunt aanpakken. Na het bekijken van de video kun je direct aan de slag.
Actualiteiten
Het belastingrecht is continu in beweging. Dat betekent dat je je kennis ook up-to-date moet houden. Daarom ontvang je elke week een mail met de ontwikkelingen en ook wat je er in de praktijk mee kunt of moet.
Op de pagina met actualiteiten vind je de nieuwste artikelen bovenaan. Daaronder kun je de artikelen op onderwerp terugvinden.
Online cursussen (coming soon)
Naast alle praktische tools is er ook steeds meer vraag naar praktische cursussen. Niet alleen de theorie maar ook “Hoe kun je het in de praktijk aanpakken?’.
Daarvoor ontwikkel ik praktische online cursussen, zodat je weet wat je kunt doen op het moment dat jij het nodig hebt.
De eerste cursus die tweede helft augustus online komt, is de cursus over het boekenonderzoek.
Begin vandaag
☆
Begin vandaag ☆
Probeer Tax Studio Online nu een maand gratis*
Met Tax Studio online weet je:
Waar de grenzen liggen en voorkom je problemen voor je cliënten en jezelf.
Zie je fouten van de inspecteur en weet je wat je kunt doen of je er iets mee moet doen.
Ken je je rol in een onderzoek.
Weet je hoe je discussies kunt aanpakken en kunt oplossen
Vind je alle relevante informatie op een plek.
Word je op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en weet je wat je ermee kunt in de praktijk.
Kun je mailen of bellen als je er even niet uitkomt.
*na de eerste maand betaal je €59 ex BTW per maand en is maandelijks opzegbaar. Is het toch niks voor jou? Stuur voor het einde van de eerste maand een mail naar support@taxstudio-online.nl en je zit nergens aan vast. Geen kleine lettertjes. Je kunt het gewoon een maand gratis proberen.
Veelgestelde vragen
-
Dat de hadden de belastingadviseurs en hun klanten die ik bijsta ook niet.
Toch kwamen ze in de problemen, serieuze problemen. In veel gevallen kan een oplossing worden gezocht en -gevonden, maar dat kost tijd en geld. Al die tijd is er onzekerheid over de uitkomst.
-
Werken volgens de regels is natuurlijk goed. Alleen in een discussie levert een beroep op bijvoorbeeld schending van het zorgvuldigheidsbeginsel in materiële zin niks op, maar het onzorgvuldig handelen van de inspecteur kun je wel op een andere manier gebruiken. Zo kun je ergernissen over het handelen van de inspecteur ombuigen en er je voordeel meedoen.
-
Waar loop je op dit moment tegenaan of waar heb je zo je twijfels bij. Start bij die onderwerpen.
Kun je niks bedenken. start bij de administratie. Dat is voor ondernemers de basis van de aangiftes. Welke problemen spelen daar vaker en hoe zit dat bij mijn clienten?
-
Nee, de meeste onderdelen niet.
Aan de online cursussen en de lunchwebinars kun je wel zonder abonnement deelnemen. Uiteraard tegen betaling. Je hebt dan voor een bepaalde tijd toegang.
Andere onderdelen van het platform zijn alleen via een abonnement te raadplegen.
-
Als het onderwerp van jouw probleem niet op het platform staat kun je dat bij ons aangeven, dan gaan wij kijken of we dat zo snel mogelijk aan het platform kunnen toevoegen (mits relevant voor het platform).
Sneller naar een betere oplossing
Hierom kiezen gebruikers voor Tax Studio Online:
Tax Studio Online:
✓ Gemaakt voor een praktische aanpak
✓ Duidelijke stappenplannen
✓ Blijvend bij de kern
✓ Alle informatie op één plek
✓ Duidelijke inzichten, zonder zoekwerk
✓ Hulp van een fiscaal advocaat, voor als je er niet helemaal uitkomt.
Andere softwares:
✗ Te veel informatie, zonder focus
✗ Veel wetteksten, geen praktisch stappenplannen
✗ Zelf uitzoeken wat relevant en up-to-date is
✗ Wel technische hulp, geen vakinhoudelijke hulp
Wat zeggen anderen?
Zie ik je op Tax Studio Online?
Meld je hieronder aan voor je gratis proefperiode
Of je kunt wachten tot het misgaat, maar als je hier bent gekomen, ga ik er vanuit dat je geen problemen wilt voor je cliënten en ook niet voor jezelf.
Problemen voorkomen is met Tax Studio Online een stuk eenvoudiger geworden.
Ontdek het zelf via de gratis proefperiode. Meld je aan via button hieronder.